Zasady Przewodnie ITIL®4

Start Where You Are

 

Start Where You Are

W procesie eliminowania starych i nieskutecznych metod lub usług i tworzenia lepszych istnieje pokusa usunięcia eliminacji zebranego doświadczenia i budowy od nowa - to główne przesłanie tej zasady.

Ta zasada mówi, że jeśli zaczynasz pracę nad nową usługą, zacznij od rozważenia tego, co działa i możesz wykorzystać.  - Zacznij tam, gdzie jesteś, użyj tego, co masz, zrób co możesz - powiedział amerykański tenisista Arthur Ashe. Inaczej ryzykujesz utratę wartościowych procesów, ludzi i narzędzi, które mogą mieć znaczenie w wysiłkach na rzecz poprawy.

Druga zasady kładzie nacisk na szukanie rozwiązań i procesów, które z powodzeniem sprawdziły się, aby zastosować je w nowym miejscu. To strategia małych kroków,  drobnych poprawek i  ciągłych ulepszeń.  Nie poprawiaj wszystkiego na raz. Zaczynanie od zera zwykle oznacza cofanie się od miejsca, w którym się teraz znajdujesz. Przecież Twoja firma posiada aktywa: ludzi, umiejętności, wiedzę, procesy i zasoby, których potrzebujesz. Zastanów się, jak możesz iść naprzód dzięki temu, co masz i co się sprawdziło. 
 

Decyzje dotyczące dalszego postępowania powinny opierać się na możliwie najdokładniejszych informacjach. Tu też musisz zachować ostrożność, bo w organizacjach często występuje rozbieżność między raportami a rzeczywistością. Pamiętaj, że pomiar może wpływać także na wyniki, co czyni je niedokładnymi. Jeśli serwis wie, że jest monitorowany pod kątem czasu spędzanego na rozmowach telefonicznych, może zbyt skoncentrować się na minimalizowaniu zaangażowania klientów, zamiast pomagać w rozwiązywaniu problemów w sposób zadowalający. 

Właściwe zrozumienie obecnego stanu usług i stosowanych metod jest ważne przy wyborze elementów do ponownego wykorzystania, modyfikacji czy rozbudowy. Aby skutecznie zastosować tę zasadę spójrz na to co istnieje możliwie obiektywnie. Wykorzystaj perspektywę klienta jako punkt wyjścia. Czy i które elementy obecnego stanu nadają się do użycia?  Czy istnieje ryzyko związane z ponownym wykorzystaniem istniejących praktyk i procesów? Czy takim zagrożeniem mogą być stare przyzwyczajenia i zachowania pracowników. Nie da się przeprowadzić zmian organizacyjnych bez przekonania ludzi do porzucenia starych i wdrożenia nowych nawyków.  Ten aspekt może okazać się najtrudniejszy. 

Ostatecznie, w wyniku analizy możesz uznać, że nic z obecnego stanu nie może być ponownie użyte i musisz zacząć od nowa. Rzadko kiedy zdarza się sytuacja, że firma nie może czerpać ze swoich zasobów. Nawet będąc start-upem, można wyciągnąć naukę z krótkiej przeszłości i zbudować nową kulturę ucząc się na błędach.

Sprawdź najnowsze artykuły o ITIL®4 na blogu Conlea

2 min read

ITIL Extension Modules: dwa nowe szkolenia w ofercie Conlea

ITIL®4 Specialist: Business Relationship Management oraz ITIL®4 Specialist: IT Asset Management to dwa nowe szkolenia, które pojawiły się w ofercie Conlea. Oba wchodzą w skład ITIL Extension Modules – ścieżki, która umożliwiają specjalistom IT pogłębianie wiedzy w konkretnych obszarach....
2 min read

Jak uzyskać tytuł ITIL®4 Master?

Osiągnięcie statusu ITIL® 4 Master to jedno z najwyższych wyróżnień w dziedzinie zarządzania usługami IT. Oznacza to nie tylko głęboką znajomość teorii i praktyk ITIL, ale również zdolność do ich praktycznego zastosowania w różnorodnych kontekstach biznesowych. Jak uzyskać tytuł ITIL®4 Master? Co...
1 min read

Szkolenie ITIL® 4 Practitioner: Monitor, Support & Fulfil

Certyfikacja ITIL od dawna stanowi kluczową podstawę dla profesjonalistów z dziedziny IT, którzy pragną doskonalić swoje umiejętności w zakresie zarządzania usługami IT. Wraz z wprowadzeniem najnowszej wersji frameworku ITIL 4, dostępne są nowe możliwości dla osób pragnących doskonalić swoje...

Jesteś zainteresowany ścieżką certyfikacji ITIL4?

Umów się z nami na bezpłatną konsultację lub wyślij wiadomość.